Ystävyysseurakuntatyö

Ilomantsin seurakunnalla on kaksi ystävyysseurakuntaa, Kangasalan seurakunta Hämeessä ja Poltsamaan seurakunta Virossa. Toiminta Kangasalan kanssa alkoi v. 1975 ja Poltsamaan kanssa v. 1990. Työalan tehtävänä on yhteydenpito ystävyysseurakuntien kesken. Käytännössä se toteutuu vuosittain tehtävillä vierailuilla kunkin seurakunnan toimiessa isäntänä vuoronperään. Joensuun rovastikunnalla on myös Kontupohjan seurakunta yhteisenä ystävyysseurakuntana.

Ystävyysseurakunnat ovat eri tyyppisiä luonteeltaan ja toimintakulttuuriltaan. Kanssakäymisen myötä on mahdollista solmia pitkäkestoisia ystävyyssuhteita ja oppia uusia näkökulmia yhteisestä uskosta.

Ekumenia

Ilomantsi on Suomen ortodoksisin kunta. Väestöstä n. 18% kuuluu ortodoksiseen seurakuntaan. Niinpä täällä eletään rinnakkain luterilaisen ja ortodoksisen kirkon jäseninä. Monet perheet ovat ekumeenisia, ja erilaisissa juhlissa näkyy vahvasti molempien kirkkokuntien läsnäolo. Vuoden mittaan järjestämme lukuisia yhteisiä tapahtumia. Joissakin tilaisuuksissa on järjestelyvastuussa mukana myös helluntai- ja vapaakirkkoon kuuluvia ihmisiä.

Lähtökohtana on, että korostamme sitä, mikä meitä yhdistää. Erilaisia opillisia tulkintoja toki löytyy, mutta niihin emme keskity.

Ihmiset istuvat kirkon penkissä virsikirjat sylissä ja rukoilevat.

Ekumeeniset tapahtumat

• joulun ja pääsiäisen ajan ekumeeniset hartaudet
  • kristittyjen ykseyden rukousviikko tammikuussa
  • Iljan Praasniekkaan osallistuminen ja yhteinen illanvietto Sonkajassa heinäkuussa
  • ekumeeninen toritapahtuma kesällä
  • kuutamokirkko Möhkössä elokuussa
  • vastuuviikko lokakuussa
  • hartaustilaisuudet kodeissa ja luonnon keskellä vuoden mittaan
  • ekumeeniset ristisaatot
  • ekumeeninen seminaari keväällä
Tapahtumien lisäksi luterilaisella ja ortodoksisella seurakunnalla on säännöllistä yhteistyötä erityisesti
diakoniatyön alueella. Myös Ilomantsin kunta ja molemmat seurakunnat tekevät tiivistä yhteistyötä toistensa kanssa.

Yhteyshenkilönä ystävyysseurakuntatyön ja ekumenian osalta toimii kirkkoherra.