Apua ja tukea - diakoniatyö

Mitä on diakoniatyö?

Seurakunnan diakoniatyö on olemassa sinua varten silloin, kun elämä tuntuu raskaalta. Olet ehkä menettänyt läheisen, tunnet itsesi yksinäiseksi, olet sairas, perheessäsi on esimerkiksi päihdeongelmia tai taloudellisia vaikeuksia.

Näissä tilanteissa diakoniatyöntekijä keskustelee kanssasi ja auttaa sinua löytämään ongelmiisi toimivia ratkaisuja. Diakoniatyöntekijöillä on vaitiolovelvollisuus.

Diakoniatyö toimii yhteistyössä kunnan, seurakuntien ja eri järjestöjen kanssa.

Diakoniatyöntekijä tavattavissa

Päivystys maanantaisin klo 9-11 välisenä aikana. Muulloin tavattavissa puhelimitse arkisin.

Diakonissa Suvi Remes, puh. 040 0234964 tai suvi.remes@evl.fi

Diakoniantyön järjestämää toimintaa

Ilomantsin seurakunnan diakoniatyön yhteydessä järjestetään kerhoja, tilaisuuksia, tapahtumia, leiripäiviä ja retkiä eri kohderyhmille.

Diakoniatyöllä on kerhotoimintaa näkö- ja kuulovammaisille, vanhuksille sekä omaishoitajille.
Diakoniatyöntekijä on mukana eri puolilla kuntaa järjestettävässä vanhusten, mielenterveyskuntoutujien ja kehitysvammaisten parissa tehtävässä työssä.
Diakoniatyö organisoi myös leirejä ja retkiä, joista saat lisää tietoa diakoniatyöntekijöiltä.
Diakoniatyön järjestämiä tapahtumia voit tarkemmin selata Tapahtumista.

Teemme myös kotikäyntityötä ja pyynnöstä voimme järjestää yksityisen ehtoollishetken.

Diakoniatyö auttaa

• Diakonian apu on ensisijaisesti henkistä ja hengellistä tukea eli keskustelua ja sielunhoitoa.
• Taloudellinen avustaminen on osa kokonaisvaltaista kohtaamista, ei erillistä vain rahaa tai ruokaa käsittelevää toimintaa.
• Tuki on pääsääntöisesti tilapäistä ja kertaluonteista avustamista kriisitilanteissa.
• Vastuu perustoimeentulosta kuuluu lakisääteisesti yhteiskunnalle.
• Avustusta ei myönnetä päihtyneelle henkilölle

Kun haet taloudellista avustusta
• Tule päivystykseen tai varaa aika diakoniatyöntekijälle.
• Ota mukaasi sovittuun tapaamiseen viimeisin toimeentulotukipäätös, tositteet tuloistasi ja menoistasi (perheellisiltä koko perheen osalta).

Kuvassa on vanhan miehen kädet sormet lomittain.